Däck sök
Bredd
Höjd
Diameter
Sök efter däck.

Dagens erbjudande

Goodride SW608 205/55 R16 91H
1 180 kr

Superenkelt att beställa

Icons-a

Välj storlek

Icons-b

Välj däck

Icons-c

Beställ



Vem behöver dubbdäck?

Däcktillverkarna förbrukar enorma pengar till antal studier, tester, införande av ny teknik, vilket bara gynnar konsumenterna eftersom det bidrar till att konkurrensen på marknaden förstärks och på marknaden hamnar mer och mer avancerade och högkvalitativa däck. Och de måste locka kunder inte bara med behagliga beskrivningar, utan ska riktigt satsa på verksamma förbättringar. Speciellt anstränger sig tillverkare av dubbdäck i samband med införandet av nya föreskrifter i Norden om att antal piggar om en meter omkrets på däcket ska inte överstiga 50. Producenter av vanliga friktionsdäck har inte blivit på åskådarplats och medverkar direkt i produktens framsteg., som förser ”klibbiga” däck med ännu mer bättre grepp och körstabilitet på vinterväglag.

Men varför monterar man dubbdäck och på vilka väglag fungerar de bäst?När man bestämmer om verkliga nytta av dubbade vinterdäck bör man inte låta sig påverkas av en falsk myt om att dubbar på bilen ökar definivt säkerhet. Det är delvis rätt och beror hellre på typ av vinterväglag. När man tänker använda fordon med dubbade vinterdäck ska man förvänta att bromssträckan förkortas verkligen på isväglag eller på vägar med packad snö och väghållning på bilen förbättras rejält med snabbare acceleration och start i samma förhållanden.

Fast på torr och våt asfaltbeläggning gör dubbdäck precis det motsatta – minskar hjulens friktionskraft med vägytan, som förlänger bromssträckan något och minskar manöveregenskaper. Eftersom dubbade däck är egentligen vinterdäck med grövre slityta och djupare mönster med insatta piggar i slitytan som skjuter fram en del, då bidrar torrt och rent väglag till dess snabbare förslitning och även deras bortfall, vilket gör däcken ”tandlösa”. Om man tänker på dubbdäck, låt man komma ihåg hur ofta man hamnade på riktigt isväglag förra vinter. Om det hände ofta eller bilen var inte försedd med antisladdssystem och ABS som kunde i så fall förstärka greppet och man andlöst såg och väntade hur fordonet bromsade inför ännu ett hinder, då tillrådes det dubbdäck.

Val av lämpliga dubbdäck

Eftersom vintrarna i Sverige kan bli verkligen oförutsägbara, speciellt i norra och mellersta delen bildas det ofta fast vinterväglag och riktigt isväglag, som försämras med ett tunt lager snö eller pulver ovanpå. Dessutom om du inte har tid att montera och montera av snökedjor varje gång när snö faller, välj dubbdäck. Eftersom dubbade däck består inte bara av piggar som hakar fast i isväglag, utan också de har speciell slitbana typisk för vinterdäck. Så är det viktigt att välja också efter slitbanemönster och däcken ska ha tvärställda sajpningar och förses med snöflingesymbol.

Ju mer invecklad och diverse mönster dubbdäck har desto med universella de är, så att man kan använda de både på asfalt, grusväg och förstås snö. Men pga. slitytan indelas i olika klackar som sörjer för sin typ av vinterväglag, kompromissar man i så fall om effektiveten för ett visst förhållande.

Angående piggar som förstörs själva och förstör fast beläggning, så tillverkar man dubbdäck med aluminium dubbar som har mindre slitage på grund av sin lätthet, då undviker man en av nackdelar för dessa däck. Var beredd också att lågklassdäck kan snabbt bli av med en del av sina dubbar, fast det är nästan omöjligt med premiumdäck. Plocka upp dina dubbdäck på falgar-shop.se där det säljs endast godkända däck efter varje smak och plånbok, som är så lätt att välja och beställa!