Kompromissa inte säkerhet – välj lämpliga mc däck!
Motorcykel är ett av de mest livsfarliga fordonen och är invecklat system, som ska ha alla komponenter utmärkt fungerande, speciellt motorcykeldäck. Men vad skiljer sig dem från vanliga bildäck? Först det är livslängden – däcken till motorcyklar slits mycket snabbare, därför utformas bakre hjul bredare än främre. Mc däck måste ha bättre grepp om vägbanan, eftersom motorcykel har bara två hjul som har kontakt med vägen, därför tillverkas de av speciell gummiblandning, men just på grund av detta, tappar de bort dessa egenskaper snabbt och har starkare förslitning. Enligt regler är det föbjudet att köra med mönsterdjupet på däck som understiger 0,8 mm, så när man upptäcker det, då ruser man fram till däckbutiker för att köpa mc däck.
Men när man är framme blir man då alldeles överväldigad av allt utbud som finns. Vad ska man välja och vilka egenskaper bör man titta på? Först upmärksamma däckets dimensioner, som anges på gamla däck, eller titta i instruktionsboken, om man redan inte upptäckt en speciell dekal, vanligtvis på ramen i dess bakre del. Efteråt spelar det stor roll den motorcykel du har valt för att åka runt – sportmotorcykel, enduro, street, roadster, eller skoter. Däck som är inte riktigt anpassade kan förstöra körglädje och påverka säkerheten. Mc däck till en viss motorcykeltyp har sin unik uppbyggnad, sin slitbanemönster, som har effekt på framkomlighet, grepp om vägen, bränsleförbrukning och ljudnivå.
Mc däck till olika behov
Däcktillverkare för motorcykelfordon står inför en mycket komplicerad uppgift och ibland motstridligt syfte. Mc däck ska inte glida och motorkraft behöver effektivt överföras till dem. Dessutom strävar man också efter att minska slitagetid på dem och uppnå jämn förslitning. Och eftersom däck väljs efter specifika användingsvillkor, bör man vara beredd att något ska offras. Diagonaldäck är avsedda för tung motorcykel eller enduro och dess stomme består av korsgående diagonala gördellager. Men de anses vara föråldrade, eftersom de måste bytas ut 1,5-2 gånger oftare än radialfdäck, som snabbare sportmotorcyklar utrustas med. Däckets gördellager placeras tvärsöver mot dess rotationsrikting. Fast alstrar diagonaldäck mindre buller, mer stresståliga (speciellt dess sidoväggar), tålar skador bättre och kan lättare repareras. Därför är dessa oersättliga för enduromaskiner på kuperad terräng.
Mc tillverkare har skapat olika typer motorcyklar för olika behov och användningsområden, och lovade prestande uppnås endast med riktiga mc däck. Så utrustas varje sportmotorcykel med sportdäck som har egenskaper av platta tävlingsdäck för roadracing, men införande av spår möjliggör dess användning också på allmänna vägar. Däck till touringmotorcyklar har ökad brukbarhetstid, för de köps för långa resor. De kan härda ut större vikt, eftersom motorcyklist tar en hög av saker med sig. Brukbarhetstid av mc däck på 2.000 mil går dem till ett utmärkt alternativ för långa nöjesresor. Däck för motocross är också mycket hållbara och kan dessutom göra motstånd mot deformationer och indelas i tre grupper beroende av individuella krav, som avser tävling på mjuk eller hård tävlingsbana. Endurodäck har i sin tur ett dubbelt syfte – förenar anständig prestanda för motorcross med goda vägegenskaper, som också gör enduro motorcykel med lämpliga däck ett utmärkt val för turism.. För att inte köpa ”lastbilsdäck i säcken”, utan beställa just mc däck använd falgar-shop.se, där vi har förenklat sökprocessen och erbjuder premiumdäck till rimliga priser!