En sak som inte har förändrats under hela bilindustrins utveckling och som inte heller kommer att förändras i framtiden är att fordon kör på marken oftast med hjälp av hjul. De fordon som använder hjul med undantag för spårfordon måste alla ha däck – det är den enda kontaktpunkten eller mellanlänk med vägytan som bilen kör på. Dess funktion är enkelt, men ytterst viktigt, som fälgar inte kan fylla - att förse bilen med tillräckligt grepp om grunden, uppsluka vibrationer och ge skydd åt hjul mot slitage. För att åstadkomma ovannämnda egenskaper brukar däck fyllas med luft, som komprimeras en del under fordonets vikt på ojämnheter och bidrar till effektivare fjädring.
Moderna bildäck tillverkas vanligen av gummi, som förstärks med ståltrådar, konstruktion som nästan utan förändringar utnyttjas under mer än hundra år och tack vare det hundratals miljoner fordon har det möjlighet att sätta på sina fälgar mer än miljard däck, som tillverkas årligen i hela världen. Därför är det lätt att tappa bort sig i myriader av däcken och ibland svårt att hitta rätt däckmodell för fordon du kör och för de ändamål det används. Och allteftersom tiden går och bil används ständigt i sina direkta syften är det naturligt att däcken ska bytas ut mot nya, eftersom vid otillräckligt mönsterdjup förlorar de sina egenskaper och fordonet kan träffa i trafikolycka, speciellt på våt väglag.
Ny verklighet – simpelt att välja däck!
Däck är omfattande utgiftspost hos varje bilägare, som tillåter inte dess betydligt slitage påverka bilens körning eller även dennes hälsa. Sålunda byts däck ofta och däckbyte sker vanligen när man monterar sommardäck i stället för vinterdäck eller tvärtom. När det händer så rusar folk hit och dit på däckmonteringar och kunder står i köar, andra letar plötsligt efter däck på bilbutiker och pga. allmän brådska räcker det inte med butikens biträde som kan förklara om däcktyper och dess modeller.
Därför finns det risk att betala extra för de däck som passar inte ett visst fordon. Men hos oss sker allting i lugn och ro. För att undvika förvirring måste man ta reda på olika däckklasser för att inte bland ihop alla de. Kanske viktigaste med valet är att fastställa vilken dimension eller däckstorlek du behöver, bara efteråt kan man fortsätta med val av däcktyp. Siffrorna på däckens sida eller i instruktionsboken innehåller bredd, höjd, fälgdiameter, belastnings- och hastighetsindex. Däckets bredd mäts i millimeter och utgör vanligen värden mellan 195 och 225 hos personbilar, höjden som växlar mellan 30 och 70 antyder förhållandet mellan bredd och höjd i procenttal och det påverkar däckets huvudegenskap - dämpning. Ju lägre höjdvärde desto säkrare väghållning och bättre styrning bil har, men fordonet brister i mjuk och tyst körning. Fälgdiameter i sin tur bestämmer däckens huvudlämplighet med fälgar, men inverkar inte på bilens prestanda och styrning. Belastnings- och hastighetsindex anger däckets förmåga att stödja viss vikt och tåla bestämd hastighet.
Kvalitet, fordonstyp och däcktyp spelar en stor roll
När du vet rätt däckstorlek för ditt fordon, ska du tänka på däckkvaliten som passar dina behov och plånbok, eftersom mer kvalitativa och hållbara däck kostar naturligt mer. Alla bildäck som säljs i Sverige uppfyller stränga säkerhetsstandarder, men det går att köpa både billiga och dyra däck. Premiumdäck levererar högsta kvalitet i dess uppbyggnad och material som används vid tillverkning och på så sätt har de vanlig brukbarhetstid under 2.500-3.000 mil vid normala driftsförhållanden. Dessutom stora investeringar i forskning och utveckling gör att bil med premiumdäck har oöverträffat kort bromsträck, bränsleekonomi, grepp på våt väglag och låga bullernivåer. Är du engagerad? Då leta efter Bridgestone, Continental, Dunlop, Michelin eller Pirelli. Med mellanklassdäck får du nästan samma känsla av dyrbara utvecklingar bakom dem, men dessa namn är inte så kända. Sålunda får du stort värde för mindre pengar och nästan lika livslängd som premiumdäck. Dessa presenteras av Avon, Cooper, Falken, Toyo och Yokohama.
Billigaste kommer att prestera nästan likadant om sommar som premiumdäck, men de kommer att ha briställigt grepp om våt väglag. Däckets livslängd vid vanliga förhållanden överskrider inte 1.200-1.500 mil. Passar sådana däck dina behov, då prova Federal, Hankook, Kumho eller Maxxis.Här följer olika klassifikationer som däck indelas: - Lastbilar, bussar, skåpbilar, terrängbilar, motorcyklar m.m.. kräver speciella däck som har bestämda egenskaper och utformning, därför se till att du väljer riktigt genom att uppmärksamma symboler. - Punkeringsfria däck, som är avsedda för att hålla lufttrycket på en tillräcklig nivå under en viss tid för att köra dig till däckservice. - Säsong. Beroende av väder och säsong bör man använda olika däcktyper som är vanligen två – vinterdäck och sommardäck, vilka har sina egenskaper, strikt avsedda för användning i sin årstid. Därför tänk noga vilka däck du behöver, när och var du ska använda dem, vilket fordon kräver dem, vilka dimensioner är och gör sitt val! Inga köar och huvudbry med falgar-shop.se!